Η σκανδαλώδης σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, υπογράφηκε το 1996, επί κυβέρνησης Κώστα Σημίτη, από τον τότε αρμόδιο υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ Κώστα Λαλιώτη.
Δυστυχώς, στις 16/12/1996 η Βουλή κύρωσε / νομιμοποίησε τη σύμβαση με το νόμο 2445 / 1996 (ΦΕΚ Α 274). Έτσι το πόρισμα από την εισαγγελική έρευνα που διενήργησε η εισαγγελέας Πρωτοδικών κ. Ελένη Τουλουπάκη (που διαπίστωνε ότι οι όροι της σύμβασης είναι εις βάρος του ελληνικού Δημοσίου) και κατέθεσε στον τότε προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών κ. Δημήτρη Παπαγγελόπουλο (νυν αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης) τέθηκε στο αρχείο!!!!
Σύμφωνα με τα άρθρα 48 & 49 της σύμβασης η εκμετάλλευση μπορεί να διαρκέσει από 18 έως 23 χρόνια, δηλαδή έως το 2019 ή έως το 2024 (που είναι και το ανώτατο χρονικό όριο παραχώρησης του δρόμου στην κοινοπραξία «Αττική Οδός A.E.»). Σύμφωνα με τη ρήτρα του άρθρου 49, μπορεί να επιστραφεί και νωρίτερα στο Δημόσιο, μόνον εφόσον έχει γίνει η αποπληρωμή των δανείων και η επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων (των κεφαλαίων δηλαδή που υποτίθεται έβαλαν οι ίδιοι στο έργο) με μια ελάχιστη απόδοση 11,6%.
Τα συνολικά μέχρι τώρα έσοδα από την κατασκευή και τη λειτουργία της Αττικής Οδού υπολογίζεται ότι έχουν ξεπεράσει όχι μόνο το ύψος των δανείων και των ιδίων κεφαλαίων, αλλά και το συνολικό κόστος του έργου! Υπολογίζεται ότι οι εργολάβοι της Αττικής Οδού απεκόμισαν κέρδη σχεδόν τριπλάσια από τον αρχικό προϋπολογισμό κατασκευής του έργου, αφού αυτός ήταν ύψους 1,1 δισ. ευρώ, αλλά υπερδιπλασιάστηκε και ξεπέρασε τα 2,8 δις. ευρώ. Αυτό «επετεύχθη» μέσω σειράς παράλληλων και συμπληρωματικών συμβάσεων για έργα που τους ανατέθηκαν την περίοδο κατασκευής της Αττικής Οδού.
Πέραν αυτών, οι μεγαλοεργολάβοι της Αττικής Οδού, κάνοντας χρήση του (κομμένου και ραμμένου στα μέτρα τους) άρθρου 43.1.10 της σύμβασης, εκτός από την εταιρεία «Αττική Οδός ΑΕ», έφτιαξαν πρώτα και κύρια την εταιρεία «Αττικές Διαδρομές ΑΕ» η οποία διαχειρίζεται τα διόδια και έχει έσοδα που υπολογίζονται επί της τιμής των διοδίων. Στη συνέχεια την εταιρεία «Αττικές Τηλεπικοινωνίες ΑΕ», με την οποία διαχειρίζονται ένα δίκτυο οπτικών ινών κατά μήκος της Αττικής Οδού και την εταιρεία «Αττικοί Σταθμοί ΑΕ», μέσω της οποίας διαχειρίζονται τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών που υπάρχουν στην Παλλήνη και στον Ασπρόπυργο.
Έτσι με αυτό το κόλπο οι μεγαλοεργολάβοι παρατείνουν τη σύμβαση, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη σε βάρος των πολιτών που χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο. Όπως αποδείχτηκε από παλαιότερη έρευνα της ίδιας της Αττικής Οδού, τη χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι και οι επαγγελματίες, σε ποσοστό 73%, για να πάνε και να γυρίσουν από τη δουλειά τους.
Παρ’ όλη αυτή τη «δημιουργική λογιστική», από τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσαν, προκύπτει ότι ο όγκος των διελεύσεων στην Αττική Οδό κινείται ανοδικά από το 2015, τάση η οποία συνεχίστηκε και το 2017, καθώς καταγράφηκε άνοδος κατά 3%, με τις πωλήσεις να αγγίζουν τα 176,9 εκατ. ευρώ, από 171,2 εκατ. ευρώ το 2016. Τα κέρδη μετά από φόρους της χρήσης 2016 ανήλθαν σε 44,4 εκατ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα διαμορφώθηκαν σε 181,7 εκατ. ευρώ. Πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να αποδοθεί το ταχύτερο δυνατό στο Ελληνικό Δημόσιο και τους Έλληνες πολίτες που την έχουν χρυσοπληρώσει!!!
Και ενώ θα έπρεπε κατά συνέπεια, να ενεργοποιηθεί υπέρ του Δημοσίου το δικαίωμα περιορισμού της περιόδου παραχώρησης, δηλαδή το έργο να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο νωρίτερα από το 2024, η παρούσα κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, αθετώντας και σ’ αυτό το ζήτημα όσα διακήρυσσε παλαιότερα, δρομολόγησε διετή παράταση της σκανδαλώδους σύμβασης.
Ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης μας «σερβίρισε» «αλλά γαλλικά…», ως δήθεν νέα, την πρόταση που προέβλεπε την παράταση της σύμβασης παραχώρησης με αντάλλαγμα την εκπόνηση από την πλευρά των εταιρειών της κοινοπραξίας των απαιτούμενων μελετών για τα έργα επέκτασης της Αττικής Οδού.
Μόνο που η πρόταση αυτή δεν είναι καινούργια. Είναι διαχρονικό αίτημα / στόχος της κοινοπραξίας. Τελευταία φορά την είχε καταθέσει το 2011 στον τότε υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Δημήτρη Ρέππα, το δεξί χέρι της οικογένειας Μπόμπολα, ο νυν πρόεδρος του ομίλου «Ελλάκτωρ» και της κοινοπραξίας «Αττική Οδός» Δημήτρης Κούτρας, ζητώντας παράταση της σύμβασης για πέντε χρόνια. Πρόταση που δεν προχώρησε λόγω του ασφυκτικού μνημονιακού οικονομικού πλαισίου και της αρνητικής στάσης της τότε υπουργού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνας Μπιρμπίλη.
Οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι δεν μπορεί να αποτελούν αντικείμενο σκανδαλώδους κερδοφορίας διαπλεκόμενων με τις κυβερνήσεις μεγαλοεπιχειρηματιών. Ως δημόσιες υποδομές οφείλουν να είναι στην υπηρεσία των πολιτών.Το λιγότερο που θα όφειλαν να κάνουν η «Αττική Οδός ΑΕ» και η κυβέρνηση είναι να ικανοποιήσουν άμεσα το αίτημα.
02/07/2018
Για το ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΛΙΤΩΝ Χολαργού – Παπάγου
Περικλής Ζήκας
Δημοτικός Σύμβουλος